خودرو، موتور سیکلت و لوازم یدکی

نکات مهم و راهنمای خرید شمع موتورسیکلت به همراه قیمت و خرید آنلاین (پادکست، ویدئوکست)

هنگام خرید شمع موتورسیکلت باید به چه نکاتی توجه نمود؟ در ادامه با نکته خرید همراه باشید. (پادکست و ویدئوکست)

در این مطلب از نکته خرید به نکات مهم و راهنمای خرید شمع موتورسیکلت می پردازیم. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

شمع موتورسیکلت چیست؟

شمع موتورسیکلت یا [Spark plug] ، قطعه‌ای می‌باشد  که وظیفه آن ایجاد جرقه از طریق اختلاف پتانسیل زیاد ایجاد شده به وسیله کویل می‌باشد، که توسط وایرشمع (سیم شمع) به آن انتقال پیدا می کند. جرقه ایجاد شده موجب احتراق داخل سیلندر می شود، لذا عملکرد صحیح این قطعه تاثیر بسزایی در عملکرد موتورسیکلت دارد.

شمع یک جزء اساسی از سیستم جرقه زنی موتورسیکلت شما است. ولتاژ از پایه آن به دهانه آن فرستاده می شود و از یک الکترود مرکزی به یک الکترود زمین می پرد و جرقه ایجاد می کند. این جرقه مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق را مشتعل می کند و باعث انفجاری می شود که باعث شروع حرکت موتور می شود.

اجزای شمع موتورسیکلت

شمع موتور سیکلت از 7 قسمت زیر تشکیل شده است

  • عایق سرامیکی یا چینی
  • بدنه شمع
  • پایه اتصال
  • الکترود منفی
  • الکترود مثبت
  • گپ یا فاصله بین دو الکترو
  • ترمینال

در ادامه بخوانید: نکات مهم و راهنمای خرید شمع موتورسیکلت

هر کدام از این اجزا وظایفی را بر عهده دارند. با ورود سوخت به محفظه احتراق، سوخت به وسیله سیلندر با اکسیژن ترکیب شده و فشرده‌سازی می‌شود. برای اینکه احتراق اتفاق بیافتد باید شمع موتور سیکلت جرقه‌ایی ایجاد کند. جرقه ایجاد شده موجب روشن شدن موتور و حرکت آن می‌شود. جرقه توسط اعمال ولتاژ از طریق کوئل صورت می‌پذیرد،  این جرقه معمولی در ولتاژی بین 5000 تا 10.000 ولت صورت گرفته، حال به دلایل زیادی ممکن است شمع از کار بیافتد و دیگر کارایی نداشته باشد.

انواع شمع موتورسیکلت

  • شمع تک پلاتین و دو‌پلاتین: در واقع اولین و قدیمی‌ترین نوع شمع در موتورسیکلت شمع تک پلاتینه است. این شمع همان طور که از نامش پیداست، تنها داری یک پلاتین می‌باشد، یعنی برای انفجار فقط یک پلاتین جرقه می‌زند. اما در شمع‌های دو پلاتینه دو پلاتین جرقه زده و شانس انفجار بیشتر از نوع تک پلاتین است. به همین دلیل شمع‌های دو یا چند پلاتینه مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند که علت آن جلوگیری از خام سوزی است.
  • شمع سوزنی: قطب مثبت این مدل شمع ها به شکل سوزن است به همین دلیل به شمع سوزنی معروف شده‌اند. به دلیل اینه نوک قطب مثبت به شکل سوزن است، باعث می‌شود جرقه به صورت خطی در سیلندر صورت بگیرد، که خود باعث احتراق سریع‌تر شده و باعث می‌شود مصرف سوخت شما کاهش چشم‌گیری پیدا کند. این نوع از شمع خود شامل دو دسته می شود که در ادامه تک تک آن‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
  • شمع ایریدیوم: همان طور که از نام آن پیداست، در ساخت این نوع شمع از فلز ایریدیوم استفاده می شود که مقاومت گرمایی ۴ هزار درجه سانتی گراد دارد. علاوه بر اینکه قطب مثبت آن‌ها سوزنی شکل است، روی قطب منفی آن‌ها یک فرو‌رفتگی وجود دارد که باعث بالا رفتن چند برابری دقت جرقه زنی می‌شود. عمر مفید این شمع‌ها در شرایط نرمال چیزی در حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر است.
  • شمع پلاتینیوم: فلز پلاتینیوم چیزی در حدود ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند، بنابراین شمع‌هایی که از این فلز ساخته می شوند از مقاومت حرارتی بالایی برخوردارند. به همین دلیل در دماهای بالا و رانندگی در دور موتور بالای ۴۰۰۰ به دلیل افت ولتاژ این شمع‌ها دچار افت جرقه نمی‌شوند. همین امر باعث می‌شود بتوانید از این شمع‌ها چیزی در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه :  نکات مهم و راهنمای خرید روغن موتور به همراه قیمت و خرید آنلاین (پادکست، ویدئوکست)

در ادامه بخوانید: نکات مهم و راهنمای خرید شمع موتورسیکلت

نکات مهم هنگام خرید شمع موتورسیکلت

  • قیمت شمع: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید قیمت آن است. قیمت نقش مهمی در انتخاب دارد، یعنی شما با مشخص کردن میزان بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند را از انتخاب خود خارج می‌کنید، در نتیجه انتخاب راحت تر می شود.
  • انواع شمع: شمع موتور سیکلت انواع مختلفی دارد: شمع ساده که شامل تک پلاتین و چند پلاتینه است و شمع‌های سوزنی که شامل دو دسته ایریدیوم و پلاتینیوم هستند. این شمع‌های هر کدام دارای مزایای مربوط به خود هستند که در قسمت ابتدای مطلب به توضیح تک تک آن‌ها پرداختیم.
  • نوع پایه: اندازه پایه شمع را هم در نظر بگیرید، برخی موتور سیکلت‌ها شمع پایه کوتاه می‌خورند و برخی شمع پایه بلند، پس باید برای هر موتور سیکلت شمع مخصوص آن را خریداری کنید. برای این کار کافیست نمونه شمع خود را همراه داشته باشید.
  • میزان کارکرد: به طول عمر شمع موتور سیکلت هم توجه داشته باشید شمع‌های معمولی را چیزی در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌توانید استفاده کنید و شمع های سوزنی را می‌توانید تا ۱۵۰ هزار کیلومتر و حتی بیشتر هم استفاده نمایید.
  • برند شمع: ایرانی یا خارجی تفاوتی نمی‌کند، مهم این است که شمع مورد نظر شما کیفیت بالایی داشته و شناخته شده باشد. معمولا برند‌های معروف به علت داشتن اعتبار بالا جنس بی کیفیت به مشتری ارائه نمی کنند، زیرا اعتبار خود را از دست می‌دهند.
  • از فروشگاه معتبر بخرید: متاسفانه روزانه حجم بالایی از اجناس تقلبی روانه بازار می‌شوند. این محصولات شباهت زیادی به نمونه‌ اصلی دارند، بنابراین تشخیص اصلی یا تقلبی بودن آن‌ها نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. پس اگر می‌خواهید که کلاه سرتان نرود و جنس اصلی بخرید از فروشگاه معتبر خریداری کنید.

باتوجه به نکاتی که در این راهنمای خرید شمع موتورسیکلت گفته شد، می توانید شمع موتورسیکلت مورد نظر خود را خریداری نمایید‌. ما برای سهولت کار شما، لیستی از چند نمونه شمع موتورسیکلت با کیفیت و پرفروش موجود در بازار را در این قسمت از نکته خرید جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

پیشنهاد مطالعه :  نکات مهم و راهنمای خرید کمک فنر خودرو به همراه قیمت و خرید آنلاین (پادکست، ویدئوکست)

نکته خرید - قیمت روز شمع موتورسیکلت دنسو مدل IU-20 خرید
اطلاعات بیشتر . . .

معرفی

این محصول شمع حرفه ای موتور سیکلت برند دنسو است که از با سابقه ترین و شناخته شده ترین سازنده شمع در دنیا میباشد. این محصول اختصاصی جهت موتورسیکلت ها و برخی خودروهای ریسی با دور موتور و حرارت بالا طراحی و ساخته شده، الکترود مرکزی با قطر 0.4 میلیمتر با جنس ایریدیوم است که تنها محصولیست در دنیا که با این ویژگی وجود دارد، این مشخصه در این محصول جرقه های منظم، پر قدرت و بدون خطا را در محفظه احتراق شلیک میکند. بدنه شمع تمام پلاتین با روکش کروم در کوره آبکاری شده که این کالا را در برابر خوردگی در حرارت و تنش های بالا پایدار نگاه داشته و در این شرایط کاملا عملکرد الکتریکی شمع را ثابت نگه میدارد. الکترود میانی این شمع از جنس آلیاژی از مس میباشد که با وجود این آلیاژ اختلاف پتانسیل سروته الکترود صفر میباشد، الکترود مثبت در غلافی از چند لایه عایق سرامیکی و عایق های حرارتی تشکیل شده که امکان نشت برق به بدنه موتور یا اصطلاحا برق دزدی را به صفر میرساند.

بیشتر بدانید . . . !
نکته خرید - قیمت روز شمع موتورسیکلت پلاس مدل HP D8TC کد D-A01A01A001 خرید
اطلاعات بیشتر . . .

معرفی

شمع موتورسیکلت چیست؟ شمع موتور سیکلت نقش حیاتی و مهمی در روشن شدن موتور سیکلت دارد. موتورسیکلت بدون شمع خاموش و مرده به حساب می آید. شمع موتورسیکلت در واقع قطعه ای است که با ایجاد جرقه الکتریکی موجب انفجار ماده سوختی می شود. شمع موتورسیکلت یک قطعه کوچک از موتور است که نقش اساسی و بزرگ در عملکرد صحیح موتور دارد. اگر قسمتی از آن دچار نقص در عملکرد و یا نقص ظاهری گردد این بدان معنا است که کل موتورسیکلت از کار خواهد افتاد و عملکرد قبلی را نخواهد داشت. شمع های موتور سیکلت چگونه کار می کنند؟ هر شمع موتورسیکلت از هفت قسمت تقسیم شده است: عایق سرامیکی یا چینی، بدنه شمع، پایه اتصال، الکترود منفی، الکترود مثبت، گپ یا فاصله بین دو الکترود، ترمینال شمع، که هر از این اجزا کاری را بر عهده دارند و انجام می دهند تا شمع بدرستی کار خود را انجام دهد. با ورود سوخت به محفظه احتراق، سوخت به وسیله سیلندر با اکسیژن ترکیب شده و فشرده سازی می‌شود. برای اینکه احتراق اتفاق بیافتد باید شمع موتورسیکلت جرقه ای ایجاد کند. جرقه ایجاد شده باعث روشن شدن موتور سیکلت و حرکت آن می‌شود. جرقه توسط اعمال ولتاژ از طریق کوئل صورت می پذیرد. این جرقه معمولی در ولتاژی بین 5000 تا 10.000 ولت صورت گرفته، حال به دلایل زیادی ممکن است شمع از کار بیافتد و دیگر کارایی نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه :  نکات مهم و راهنمای خرید جک خودرو به همراه قیمت و خرید آنلاین
بیشتر بدانید . . . !
نکته خرید - قیمت روز شمع موتور سیکلت اکو مدل d8tc خرید
اطلاعات بیشتر . . .

معرفی

شمع پایه کوتاه برند اکو مناسب برای موتور های هوندا cdi و همچنین هوندا cgl میباشد و از قدرت جرقه زنی و کیفیت بالا به نسبت قیمت مناسبی که دارد برخوردار میباشد

بیشتر بدانید . . . !
نکته خرید - قیمت روز شمع موتورسیکلت ان جی کی مدل 2120 D8EA خرید
اطلاعات بیشتر . . .

معرفی

شمع موتور سیکلت ان جی کا مناسب برای هوندا 125 CG/CDI می باشد. این شمع از جمله شمع های با کیفیت موتور سیکلت هوندا است ، قطعه ای متشکل از الکترود، عایق چینی و مهره و واشر فلزی میباشد که وظیفه اش جرقه زنی و ایجاد احتراق بخار بنزین در انجین موتور سیکلت به منظور کارکرد انجین میباشد. شمع NGK مدل D8EA مناسب برای انواع موتورسیکلت های 150 و 200 و 250 سی سی نیز می باشد.شمع اصلی اورجینال.

بیشتر بدانید . . . !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا